După ce că „ordonanțele-trenuleț” (așa cum, inspirat, le-a denumit domnul Dan CÂRLAN, președintele CPSGCOR) au făcut ca salariile personalului din administrația publică să înghețe în ultimii 4 ani, acum, când măcar funcționarii publici implicați în proiecte au crezut că primesc o gură de oxigen, iată că nu-i chiar așa și că Guvernul parcă duce o politică deliberată de sărăcire programată a comunităților rurale! Despre ce anume este vorba?
Prin Ordonanța Guvernului nr. 19/2023, a fost adoptată o binemeritată îmbunătățire a modalităților de stimulare a salariaților, dar și a primarilor și viceprimarilor, implicați în implementarea de proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile / rambursabile sau din PNRR.
Acum este necesară o readucere aminte a contextului: ordonanța prevede, la alineatul (2):
„.indemnizațiile lunare ale președinților și vicepreședinților consiliilor județene și primarilor și viceprimarilor unităților administrativ-teritoriale care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile și/sau fonduri externe rambursabile, precum și prin Mecanismul de redresare și reziliență se majorează cu până la 50%, în limita bugetului aprobat cu această destinație”; apoi că „pentru personalul din aparatul propriu de la nivelul consiliilor județene, primăriilor și consiliilor locale (…) nominalizat în echipele de proiecte (…), nivelul veniturilor salariale, majorate potrivit alin. (1), nu poate depăși nivelul indemnizației lunare a funcției de viceprimar (…) majorată potrivit alin. (2), în limita bugetului aprobat cu această destinație”. Până la apariția Ordonanței, personalul dintr- o primărie nominalizat în echipa de proiect, putea primi un spor dar numai în teorie, deoarece LEGEA-CADRU nr. 153 din 28 iunie 2017, privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice stabilea că indemnizația viceprimarului nu poate fi depășită sub nicio formă iar nivelul respectivei indemnizații este cel de bază, fără sporuri! Prin Ordonanță, dacă o comună, oraș, municipiu, are proiecte, indemnizația viceprimarului se majorează cu până la 50% iar salariul funcționarilor implicați în proiecte crește și el cu până la 50%.
Toate bune și frumoase iar acest spor (deocamdată doar promis) deja a generat o emulație în administrația publică locală privind accesarea de proiecte; primarii s-au agitat să identifice liniile de finanțare potrivite, să caute consultanți sau să scrie proiectele cu forțele proprii și se părea că scopul ultim al Ordonanței, acela de a impulsiona accesarea fondurilor europene, urma să fie atins, cu reale beneficii pentru comunitățile locale! Dar, spune o vorbă că „Dracul stă ascuns în detalii!” iar detaliile n-au întârziat să apară, sub forma proiectului de Regulament-cadru prevăzut la art. 16 alin. (105) din Legea-cadru a salarizării nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, inițiat de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.
Pentru că toată problema pleacă de la modalitatea de calcul a majorării indemnizației viceprimarului, iată ce zice proiectul: „Art. 6. – (1) Indemnizațiile lunare ale președinților și vicepreședinților consiliilor județene și primarilor și viceprimarilor unităților administrativ-teritoriale care implementează proiecte finanțate din fonduri europene nerambursabile și/sau fonduri externe rambursabile, precum și prin Mecanismul de redresare și reziliență se majorează cu până la 50% în funcție de numărul, tipul și valoarea proiectelor aflate în implementare pentru care unitățile administrativ-teritoriale au calitatea de beneficiar, conform anexei la prezentul Regulament- cadru.”. Mergem la Anexă spre deplină lămurire:
Procentul de majorare a indemnizațiilor lunare (%) | ||||||
Valoarea cumulată a proiectelor (lei) Numărul proiectelor aflate în implementare |
sub 1.000.000(lei) | 1.000.001-2.500.000
(lei) |
2.500.001-5.000.000
(lei) |
5.000.001-10.000.000
(lei) |
10.000.001-20.000.000
(lei) |
Peste 20.000.000(lei) |
1 proiect | 10 % | 15 % | 20 % | 30 % | 40 % | 50 % |
2 proiecte | 15 % | 20 % | 25 % | 35 % | 45 % | 50 % |
3 proiecte | 15 % | 20 % | 25 % | 35 % | 45 % | 50 % |
4 proiecte | 20 % | 25 % | 30 % | 40 % | 50 % | 50 % |
Cel putin 5 proiecte | 25 % | 30% | 35 % | 40 % | 50 % | 50 % |
Acum v-ați prins unde-i șmecheria? Simplu: comunele și orașele, nu că așa vor ele ci prin însăși structura liniilor de finanțare rar de tot pot accesa proiecte cu valoarea mai mare de 5.000.000 de lei; prin urmare, la comune și la orașe, majorarea indemnizației viceprimarului, implicit a personalului implicat în proiecte se va opri la 25%; în schimb, municipiile și județele vor avea, garantat, un spor de 50%!
Ca unul care coordonează implementarea de proiecte finanțate din fonduri europene încă din 2009, pot să vă spun că munca este 95% aceeași și într-un proiect de 3.000.000 de lei și într-unul de
7.000.000 de lei.
Pe lângă discriminarea salarială actuală, iată cum Guvernul continuă să adâncească discrepanța dintre urban și rural! Citez din poziția Asociației Comunelor din România cu privire la proiectul Regulamentului-cadru:
„Grila propusă demnitarilor prin proiectul Regulamentului-cadru pur și simplu sechestrează demnitarii și personalul din echipele de proiect ale comunelor în zona unui procent minimal, de regulă 10-15%, arareori poate 20%, fără vreo legătură cu efortul depus de către fiecare salariat în parte, strict în dreptul său, în timp ce la nivelul colectivităților locale mari (municipii și consilii județene) simpla existență a unor proiecte cu valoare cumulată de peste 4 milioane de euro (universal valabilă) conduce automat la un plafon de salarizare majorat direct cu 50%, indiferent de numărul proiectelor, indiferent de efortul personal al fiecărui salariat!!
În mod absolut scandalos și discriminatoriu, personalul salariat din colectivitățile locale mari, beneficiar deja al unui sistem de salarizare plafonat la 8 salarii minime (indemnizația viceprimarului reședinței de județ/vicepreședintelui CJ) beneficiază automat de o creștere a plafonului de salarizare cu încă 50%, în timp ce la comunele mici, unde deja plafonul de salarizare este 3 sau 3,5 salarii minime, creșterea plafonului pentru lucrul în proiecte este limitată artificial la 10-20%.
Nu este greu de observat discriminarea și adâncirea inechității dintre urban și rural, astfel încât de la un plafon general de salarizare stabilit deja în raport de 8/3, acest raport, cu majorarea salarială pentru proiecte inclusă, va ajunge la 12/3,3 sau maxim 12/3,6 !!
Nu este greu de observat că doar majorarea salarială de 50% pentru un salariat din primăria de municipiu sau consiliu județean valorează, în mărime absolută, mai mult decât întreg salariul + majorarea pentru proiecte a unui salariat similar dintr-o comună!”.
O altă consecință dramatică, cu impact direct asupra atragerii fondurilor europene în mediul rural, este aceea că migrația specialiștilor de la sat la oraș se va accentua! Orice funcționar public dintr- o comună care se bazează pe ceea ce știe și poate, va căuta să prindă un post la un municipiu sau pe un consiliu județean – se întâmpla și până acum din pricina grilei diferite de salarizare dar se va întâmpla cu atât mai mult după noua discriminare! Și uite așa, în loc să dezvoltăm și zona rurală (care acoperă 80% din teritoriu și unde trăiește 48% din populație!), doar se vor adânci diferențele dintre sat și oraș!
Mircea-Alexandru MATEI,
Fondatorul Grupului Faxmedia
PROIECT REGULAMENT-CADRU →
NOTA DE FUNDAMENTARE OG 19/2023 →
POZIȚIA ACOR FAȚĂ DE PROIECT →
POZIȚIA SINDICATULUI SCOR FAȚĂ DE PROIECT →
Un răspuns
Buna ziua, vorbiti despre discriminarea dintre UAT.urile din mediul urban fata de cele din mediul rural pe sporul de proiect.. dar haideti sa vorbim despre diferentele salariale in mediul urban, municipiu, in aceeasi institutie, cei de la proiecte au salarii intre 4.500 lei – 8.000 lei net si plimbă gențile prin piața in timpul programului, chiar daca doar semneaza in proiect, iar salariatii care lucreaza efectiv numai cu publicul si duc greul au 3.500 lei net, consilierii superiori, deci, grila maxima. Asa se duce zvonul ca cei din primarii au salarii imense. Totul dupa bunul plac al primarului.